• Tanszéki kirándulás Dél-Itáliába

• 2017.11.01. 19:44 - Fenyvesi Bianka
    kirándulás

Az idei év tavaszán az ókori régészeti tanszékünk diákjai és munkatársai felkerekedtek, hogy bejárják a rómaiak által Magna Graecianak nevezett területet Olaszországban. Az utazáson közel 30 hallgató és egyetemi munkatárs vett részt, így nem meglepő, hogy hosszas szervezés kezdődött meg az utazást megelőzően, amit Joháczi Szilvia egyetemünk Phd hallgatója vállalt magára.

Célul tűztük ki, hogy az egykori dél-itáliai görög gyarmatvárosok romjait végig járjuk. A terv megvalósítása nagy feladatnak bizonyult mivel hét nap állt rendelkezésünkre bejárni a területet. Annak érdekében, hogy hallgatótársaimmal minden lelőhelyet megtekinthessünk és a lehető legtöbb tudást megszerezzük az út során, egyetemünk oktatója Dr. Szabó Dániel tervezte meg előre az olaszországi hét teljes programját.

Utunk Budapesten kezdődött, ahol április 23-án felszálltunk a repülőgépre és mindössze egy nagyjából másfél órás út után Puglia régió központjában találtuk magunkat, Bariba. Hiába ez a város Dél-Olaszország második legnagyobb városa, mi mégis a leszállás után autókba ültünk és egy számunkra sokkal izgalmasabb helyre indultunk tovább Paestumba. Nem véletlen volt az első úticélunk megválasztása mivel, Paestum az UNESCO Világörökség részeként elismert város és nagyjából kr.e. 600 körül alapították szübariszi görögök Poseidónia néven. Mivel Paestumba történő megérkezés már késő délután volt, a kemping megtalálása és a sátrak felverését követően már csak a kivilágított gyönyörű görög dór templomok romjait tudtuk megnézni. Azonban másnap reggel (04.24.) már a helyi régészeti múzeum kiállításán kezdtük meg első teljes napunkat Dél-Itáliában. A kiállítás gazdagsága páratlan volt és a legjobb részének az tekinthető, hogy régész hallgatókként betekintés nyerhettünk különböző, a látogatók szeme elől elrejtett leletekre is. A kiállítást követően a múzeum közvetlen közelében található régészeti parkot tekintettük meg a korábban említett templomokkal, azt hiszem beszélhetek hallgatótársaim nevében is, ha azt mondom elbűvöltek minket az egykori város viszonylag jó állapotban megmaradt romjai.

Paestum egyik görög temploma

Paestum megnézését követően a napnak még koránt sem volt vége. Következő állomásunk a mai Ascea területéhez tartozó Velia (Elea) ókori város romjainak megtekintése volt az akropolisszal egyetemben.

Velia megtekintése után, mivel a nap már lassan a végéhez közeledett elindultunk az aznapi szállásunk felé.

A kedd délelőtti (04.25.) programunk a Vibo Valentiaban (az ókori Hipponion) található régészeti múzeum megtekintése volt. Rövid idő eltöltése után indultunk tovább Tropeába, ahol gyakorlatilag az egész napot töltöttük. Tropeát az ókorban kikötőnek használták a rómaiak és egy 40 méter magas mészkősziklán fekszik. Tropea egy festői szépségű calabriai város, ahol nem a régészeti múzeum vagy a fennmaradt romok bűvöltek el minket, ilyen egyébként itt nem is volt, hanem a festői táj a sziklán elhelyezkedő óváros, amely megmászása után lélegzetelállító kilátás nyílt az azúrkék Tirrén-tengerre, távolban a Strombolival.  Természetesen a tengerpart megtekintése sem maradhatott el, sőt a bátrabbak még bele is merészkedtek az akkor még nem túl meleg tengerbe.

Szerdára (04.26.) három állomás volt az útitervünkbe. Reggio di Calabria régészeti múzeuma, Locri régészeti parkja és múzeuma és végül a Gioiosa Ionicában fennmaradt római villa romjai.

A nap végét sikerrel zárhattuk le, mivel szerencsésen végig néztünk mindent. A reggiói régészeti múzeum páratlan leletanyaggal bír, amelyet hatalmas élmény volt megnézni, különös tekintettel a riacei bronzszobrokra. Locrit is hasonló lelkesedéssel és izgalommal töltve értük el. Az egykori görög gyarmatváros romjai között római emlékekre is bukkantunk, egy fürdő keretében.

Csütörtök reggel (04.27.) már a hetünk felénél is túl jártunk, azonban még mindig hosszú út ált előttünk és sok fontos helyszín várt még ránk. A csütörtöki nap tekinthető a leghosszabbnak, azonban a legtartalmasabbnak is. Összesen öt régészetileg fontos helyet látogattunk meg aznap, kezdve a Le Castellában található középkori erőddel, ahonnan még a délelőtt folyamán tovább indultunk megnézni az ún. Capo Colonnát, amely az egykoron itt állt Hera templom utolsó megmaradt oszlopa. Természetesen nem maradhatott el a hozzá tartozó múzeum megtekintése sem.  Innen a nem messze elhelyezkedő Crotone felé vettük az irányt, ahol múzeum látogatást iktattunk be. Mielőtt Sibariba indultunk volna még ellátogattunk Ciro Marinába (az ókori Punta Alice), ahol megnéztük az Apollón templom romjait.

Kora este értünk Sibariba, ahol már csak a múzeumot sikerült végig járni és másnapra maradt a régészeti park megtekintése.

A pénteki (04.28.) napon a sirisi múzeum meglátogatása után nem egy újabb egykori gyarmatváros felé vettük az irányt, hanem Matera felé. Matera fő látnivalója a gyönyörű kacskaringós utcákkal szegélyezett sziklára épült óvároson kívül, az egészen a 20. század elejéig lakott a várossal szemben lévő hegyen elhelyezkedő barlanglakások. Az egész hely hangulata és szépsége talán kirándulásunk egyik csúcspontjának tekinthető. Ezért nem is meglepő, hogy a pénteki napunk jelentős részét a város felfedezésével töltöttük.

Már péntek este megérkeztünk Metapontóba, amelynek megtekintése szombatra maradt. Csak úgy, mint az utolsó úticélunk Taranto is. Míg az első helyen a régészeti parkot és múzeumot tekintettük meg, addig Tarantóban a múzeum és a dór templom meglátogatása volt a cél.

Vasárnapra az útitervünk végére értünk és már csak egy lépés volt, visszamenni Bariba, ahonnan egy hete az egész körutazás elindult.

A 2017 áprilisában megrendezett tanszéki tanulmányi kirándulás alatt összesen körülbelül 1405 kilométert tettünk meg hét nap alatt.  Gyakorlatilag bejártuk az olasz csizma talpán megtalálható régészetileg és a világörökség szempontjából fontos városokat, területeket. A legnagyobb élménynek azt tartottam, hogy olyan helyszíneket, leleteket volt lehetőségünk megnézni, amelyekről hallgatóként napi szinten hallunk és tanulunk az óráinkon.

A programban résztvevő hallgatók és egyetemi munkatársak: Fazekas András Kristóf, Fenyvesi Bianka, Font Ágnes, Gál Tamás, Gergácz Rebeka, Hajdu Barbara, Havasi Dóra, Hományi Dóra Lilla, Horváth Bianka, Joháczi Szilvia, Dr. Juhász Lajos, Kartali Zsanett, Kollerits Dalma, Kostyál Gergely, Kristóf Virág, Müller Ákos Benjámin, Németh Fruzsina Alexandra, Olasz Rita Helga, Papp Zsolt Tamás, Pinczel Máté, Polyák Dániel, Dr. Rupnik László, Süvegh Eszter, Szabó Alexandra Diána, Szabó Márton, Szabó Melinda, Dr. Szabó Dániel